14 kersverse Vechtdal-imkers

Op dinsdagavond 22 oktober jl. mochten 14 deelnemers aan de Basiscursus Bijenhouden zich officieel gediplomeerd imker noemen. De cursus werd over een periode van 8 maanden gezamenlijk georganiseerd door de bijenverenigingen Ommen, Nieuwleusen en Dalfsen, maar ook vanuit andere omliggende plaatsen hadden zich deelnemers aangemeld.

Al in februari gingen de deelnemers van start met de eerste theorielessen, die gegeven werden door bijenleraar Mannie Weertman in Kulturhus de Spil in Nieuwleusen. Ondersteund door duidelijke presentaties werd de lesstof “bij”gebracht. Toen de voorjaarszon in april de bijenvolken deed uitvliegen, was het tijd om praktijkervaring op te doen. Bij de bijenstal “De Stuif Meele” in Nieuwleusen werden de bijenvolken tijdens diverse zaterdagmiddagen aan grondige inspecties onderworpen en raakten de aankomende imkers steeds meer vertrouwd met de wondere wereld van honingbijen.

Tegen de zomer brak voor de meeste deelnemers het langverwachte moment aan dat zij hun eerste eigen volkje kregen. Doe je mee aan de basiscursus, dan is het namelijk gebruikelijk dat je via je vereniging een volkje krijgt. Mede door de betrokkenheid van ervaren lokale imkers bij de cursus was de drempel om vragen in de (Whatsapp)groep te stellen laag en kon eenieder de verkregen tips en trucs direct toepassen in het eigen volk.

Onder bezielende leiding van Mannie Weertman vormden de cursisten de afgelopen maanden een gezellige en hechte groep, waarin onderling ook buiten de cursusmomenten veel informatie werd uitgewisseld. De hele levenscyclus van bijen is aan bod geweest, evenals de bestrijding van de beruchte Varroamijt en zwermverhindering als belangrijke taken van de hedendaagse imker. Natuurlijk mocht een stukje kennis over verschillende soorten honing ook niet ontbreken.

14 kersverse Vechtdal-imkers

De cursus is nu afgerond en allen hebben inmiddels een of meerdere gezonde bijenvolken, die klaar zijn om te overwinteren. En de kersverse Vechtdal-imkers? Die moeten nu een poosje geduld hebben tot de bijen in het voorjaar weer actief worden.