Honing

Honing

Honing is de oudste natuurlijke zoetstof ter wereld. Werkbijen halen stuifmeel en nectar uit bloeiende planten, struiken en bomen en zetten deze om naar honing. Honing bestaat in verschillende kleuren en smaken, afhankelijk van de oorsprong van het stuifmeel of de nectar.

Honing slingeren

Hoe krijg je nou de honing uit de raten? Dat gebeurt met een honingslinger, veelal een roestvrijstalen verzamelbak, waarin 3 of 4 ramen gezet kunnen worden. Door het slingeren komt de honing tegen de binnenwand aan en stroomt naar beneden, waar de honing via een aftapkraantje kan worden opgevangen.

Ramen in de honingslinger

Smaakwiel

Met behulp van een smaakwiel (bron: Het Bijkersgilde) kun je honing leren onderscheiden. Niet alleen de smaak, maar ook de geur en de structuur zijn bepalend om de honing te kunnen duiden. Klik hier voor de toelichting bij het smaakwiel.

Keuringsreglement en etiket

Om honing te mogen verkopen, moet het voldoen aan bepaalde voorwaarden en reglementen die zijn vastgelegd in de Warenwet en het Honingkeuringsreglement van de Nederlandse Commissie voor Bijenproducten. Daarnaast moet het etiket voorzien zijn van vastgestelde opschriften. Actuele informatie is te vinden op de website van de NVB.