Help, een bijenzwerm!

Help, een bijenzwerm!

Wat is een bijenzwerm?

In de maanden mei en juni en soms ook nog wel in juli vermeerderen bijenvolken zich. Zij doen dit door een zogenaamde zwerm te vormen. Een flink deel van het volk, enkele duizenden bijen, gaat er vandoor met de koningin in hun midden. Ze gaan op zoek naar een nieuw onderkomen, maar voordat ze dit hebben gevonden, maakt de zwerm een tussenstop. De bijen vormen samen een klont aan een hekje of een dakrand. Daar blijven ze een paar uur tot soms een paar dagen hangen. In de tussentijd gaan verkenners op zoek naar ‘huis’.
Hoewel een bijenzwerm er dreigend uit kan zien, is ze niet gevaarlijk. Bijen zijn er niet op uit om je te steken. Ze zijn alleen op doorreis en hebben niets te verdedigen.

Neem afstand tot een zwerm en laat het geheel met rust

Heb je een bijenzwerm aangetroffen? Geen paniek. Een zwerm is niet gevaarlijk. Blijf rustig en houd afstand. Bel een imker. Deze komt graag langs om de zwerm op te halen. Het verwijderen van een zwerm heet scheppen. De imker neemt vervolgens de zwerm mee om het volkje in een bijenkast of -korf onder te brengen. Het kan zijn dat de imker een kleine vergoeding vraagt voor het werk. Informeer daar vooraf naar.

Een imker kan de zwerm komen ophalen

Waar vind ik een imker?

Je kunt bellen met een van de onderstaande personen:
Gerrit Jan Spijker (Ommen): 0529-451898
Jannes Vos (Witharen): 06-22203195
Margriet van Eerde (Dedemsvaart): 06-41055154