Een kijkje in de kast

Het imkervak is een fascinerende bezigheid. Wat gebeurt er toch allemaal in een kast met duizenden bijen? Hoe hangen de raten vol goudgele honing erin? En hoe ziet de koningin eruit? Voor velen interessante vragen, maar toch staat men niet altijd direct vooraan om zonder beschermende kleding in de buurt van een bevolkte bijenkast te komen uit vrees om gestoken te worden.

Om onze bezoekers op een veilige manier een zo goed mogelijk beeld te geven van wat er zich allemaal bevindt en afspeelt in een bijenkast, hebben we vanaf dit voorjaar een zichtkast in onze bijenstal op de kinderboerderij in Ommen.

Samenwerking

Door een goede samenwerking tussen Van der Bent Garden & Wood Creations, Schildersbedrijf Lennips BV en onze voormalige secretaris Gerrit Jan Spijker is de zichtkast in de afgelopen weken gerealiseerd. Van der Bent leverde het op maat gemaakte hout, Lennips het veiligheidsglas en Gerrit Jan zette de kast vakkundig in elkaar.

De nieuwe bewoners

Het is de bedoeling dat er een compleet volk in de kast gehuisvest wordt; bij voorkeur een zwerm. Een zwerm is namelijk altijd op zoek naar een nieuw onderkomen, dus zal zich snel settelen. De kast wordt voorzien van maximaal 13 raampjes waarin kunstraat geplaatst wordt. Bijen kunnen zelf natuurlijk ook raat maken, maar dat kost energie. Die energie kunnen ze beter gebruiken om nectar en stuifmeel te halen en daarom plaatsen we kunstraat. Bovendien is een geprepareerd raampje met kunstraat steviger en gelijkmatiger dan de zelfbouw-raten van bijen, waardoor de raampjes gemakkelijker uit de kast te halen zijn om te bekijken.

Neem zelf een kijkje in de kast

Wij kijken uit naar de eerste bewoning van de nieuwe kast. Jij ook? Houd dan onze website en sociale mediakanalen in de gaten of kom t.z.t. zelf een kijkje nemen in de kast.