Koninginnenteelt

Twee op de drie imkers in Nederland werkt met rasbijen of nakomelingen van rasbijen. Het kost wel enige moeite om volken, die ook zelf regelmatig voor nateelt zorgen, raszuiver te houden. Want bij het afkomen van een voorzwerm neemt een dochter het roer in de oude kast over van haar moeder – de koningin – en verwateren de mooie eigenschappen van de moeder door de ongecontroleerde paring met onze lokale darren. Zes weken later heb je iets andere bijen in je kast, vanwege de andere vaders.

Koninginnenteelt via het doppenproject

De Bijenvereniging Ommen heeft jaarlijks een doppenproject, dat prinsessenpoppen oplevert, waarmee je een nieuw volkje met een nagenoeg raszuivere koningin van het Carnica ras kan opkweken. Met deze koningin kun je 2 tot 4 jaar vooruit in de bijenkast. Ook dragen de leden die deelnemen aan de doppenprojecten bij aan een toenemende kwaliteit van de bijenvolken in en om Ommen.

Een zogeheten dop waaruit een koningin kan voortkomen

Wat levert het op?

Ongeacht de raskeuze, krijg je altijd meer zachtaardige bijen en sommige rassen blinken ook nog uit in bijvoorbeeld een rustige raatzit en zwermtraagheid. De Carnica- of Buckfastbij levert de ervaren imker ook nog eens meer honing op. In Nederland ligt een keuze tussen Carnica, Buckfast of de oorspronkelijke zwarte bij voor de hand. Andere rassen zijn niet geschikt voor het Nederlandse klimaat en we kunnen dus beter hun genetische eigenschappen niet laten versmelten met de andere rassen in Nederland.

Zoete beloning!

Meedoen aan een doppenproject is zeker een leuke eerste en eenvoudige stap naar koninginnenteelt. Het telen of fokken van jonge dieren is altijd een bijzondere bezigheid. Het vraagt accuratesse, goede planning, materiaalkennis etc. Het is ieder jaar opnieuw spannend om te zien of het lukt. Iedere stap in het proces van de koninginnenteelt vormt weer een nieuwe uitdaging. Het is zeker ook nuttig. Als beloning krijg je in de regel zachtaardige, rustige, minder zwermdriftige bijen. Je buren zullen je zeker dankbaar zijn.

Interesse?

Neem dan contact op met onze secretaris.