De vereniging

De Bijenvereniging Ommen is een vereniging voor imkers uit Ommen e.o. Zij behartigt de belangen van (honing)bijen en imkers. De stichtingsdatum van de vereniging is niet bekend, maar het is al een oude club. Uit geschriften in Hoogeveen blijkt namelijk dat de Bijenvereniging Ommen al in 1911 aansluiting zocht bij de toenmalige landelijke (Vereniging tot Bevordering der Bijenteelt in Nederland (VBBN). Tegenwoordig is de vereniging aangesloten bij de landelijke Nederlandse Bijenhouders Vereniging (NBV). Bij deze organisatie zijn ongeveer 7500 bijenhouders aangesloten. De NBV behartigt de belangen van imkers in het land en bevordert het houden van bijen door bijvoorbeeld aangesloten verenigingen te faciliteren.

De Ommer vereniging bestaat uit ongeveer 35 leden. We hebben toegewijde imkers die al meer dan 30 jaar lid zijn en een groep jonge enthousiaste imkers die graag van de ervaren imkers willen leren.
De Ommer bijenvereniging is een groep van natuurliefhebbers die vooral als doel heeft het elkaar behulpzaam zijn bij het houden van honingbijen, voornamelijk het geografische ras Apis mellifera carnica.

Activiteiten

Tijdens onder andere imkercaf√©’s informeren we elkaar en zonodig helpen we elkaar voort. Tot de jaarlijkse gezamenlijke activiteiten behoren het organiseren van bijeenkomsten waarbij lezingen worden gehouden of films en documentaires worden afgespeeld. Tijdens de Landelijke Open Imkerijdagen zijn er demonstraties honing slingeren en proberen we onze bezoekers verslingerd te krijgen aan het imkeren.

Van eind april tot begin september wordt bijna ieder weekend op zaterdag of zondag van 14.00 tot 17.00 voorlichting en demonstraties gegeven in onze educatieve bijenstal bij de kinderboerderij op landgoed Het Laer, Het Laar 2C te Ommen.